Ontdek onze geschiedenis

De Romeinen ontdekken Liqvor Mirabilis

Toen de Romeinen de stad Carthago Nova veroverden maakten ze kennis met Liqvor Mirabilis – ofwel wonderbaarlijke vloeistof; een geurig, goudkleurig elixer op basis van inheemse vruchten en kruiden.

De productie en de consumptie ervan werden door de Romeinen verboden, maar de Cartageners gingen er in het geheim mee door. Dit elixer vormt nog altijd de inspiratiebron voor Licor 43.

De familie Zamora begint met de productie

Diego Zamora, zijn broer Angel en zijn zus Josefina staken, met steun van Josefina’s echtgenoot Emilio Restoy, zelf de handen uit de mouwen en gingen met een tomeloos enthousiasme de likeur zelf bottelen.

Een bescheiden begin vol passie dat uiteindelijk zou uitgroeien tot de Diego Zamora Groep.

Introductie van een topmerk

Binnen enkele jaren waren we marktleider. De reclamebranche stond in Spanje nog in de kinderschoenen, maar investering in grafische en audiovisuele media vormde een constante factor in onze ontwikkeling. Enkele algemeen bekende advertenties uit die periode waren dan ook van ons afkomstig.

Vanuit Spanje de wereld over

In Spanje begon het toerisme op te komen: de massa kwam er genieten van het heerlijke klimaat en de onvergetelijke stranden. Al deze toeristen ontdekten Licor 43 en dat verhaal verspreidde zich na hun vakantie als een lopend vuurtje.

De logische vervolgstap was dan ook het exporteren van onze gouden likeur, zodat iedereen er overal van kon genieten.

Onze reclame wordt popart

In de jaren zeventig waren onze reclames kleurrijk en vooruitstrevend, en in combinatie met crushed ijs manifesteerde Licor 43 zich in die tijd als longdrink: Pilé 43. De grens tussen reclame en popart vervaagde, waarop een hele generatie ‘platvloersheid de oorlog verklaarde’.

Dat was een doorslaand succes, en we werden hét topmerk in Spanje.

Nieuwe manieren om de consument aan te spreken

In een poging ons merk nog succesvoller te maken bij de consument zochten we naar nieuwe manieren om onze doelgroep aan te spreken, onder meer door het sponsoren van gerenommeerde evenementen.

Een van de meest gedenkwaardige activiteiten was onze zeiltocht rond de wereld. We bouwden een zeiljacht dat met een Spaanse bemanning 27.000 zeemijlen aflegde, van Kaap de Goede Hoop naar Kaap Hoorn. We waren immers sponsor van en deelnemer aan de Whitbread Round the World Race, de meest prestigieuze zeilwedstrijd ter wereld.

Constante groei

Na meer dan een halve eeuw waren we al over de hele wereld bekend dankzij onze sterke publiciteit in alle media. Deze strategie heeft ons, naast een geweldig product, geholpen ons imago te versterken, zowel in Spanje als daarbuiten.

Dé Spaanse sterke drank met internationale allure

Het eerste decennium van de 21e eeuw stond in het teken van een onstuitbare internationale groei. We exporteerden inmiddels naar meer dan vijftig landen, waaronder Australië, Duitsland, Mexico en de Verenigde Staten, en daarmee was Licor 43 internationaal de best verkopende Spaanse likeur aller tijden.

Pura Pasión

Tegelijk met de introductie van onze nieuwe fles brachten we lijn in ons wereldwijde imago met een concept dat uitgaat van een van de waardevolste kenmerken van Spanje: onze Pura Pasión.

Bij deze nieuwe positionering gaat het om het ontketenen van onze gepassioneerde manier van leven, onze spontaniteit. We zijn niet bang om onze emoties te tonen en we genieten met volle teugen van elk moment. Die kerngedachte laat de wereld weten wat Licor 43 inspireert: Pura Pasión.